Vakantie reis Zuid India 2011-2012

17 december 2011

Van Hoorn via Schiphol en Frankfurt naar Chennai

Een kennis heeft me naar Schiphol gebracht, waar ik aan kon sluiten op de wachtrij voor Lufthansa. Na een kwartier bleek dat je met een boarding pas langs de rij mocht. Na de incheck apparaten aansluiten bij een nieuwe rij voor het afgeven van de bagage. Hier zat redelijk snelheid in. Hierna door naar de veiligheidscontrole. Hier ben ik zonder problemen door gekomen. Langs de winkels en bij een barretje een koffie en broodje gekocht. Door naar de gate, bijna aan het einde van de B pier. Op de luchthaven van Frankfurt moesten we van het eind van de A pier naar het eind van de B pier. Hier stond Margriet, onze begeleidster, ons op te wachten. Daar hebben we kort met elkaar kennis gemaakt. Toen de vlucht naar Chennai, 8:30 uur. Onderweg goede verzorging. In het vliegtuig kregen we een inreisformulier om in te vullen.

Op de luchthaven van Chennai een redelijk stuk lopen naar de douane. Daar werd het formulier ingenomen en het reçuutje er af gescheurd en in het paspoort gelegd. Na de bagage ontvangst het gebouw uit. Daar werd het reçuutje weer ingenomen. Gelukkig stond onze chauffeur klaar om ons naar het hotel te brengen. Ondanks het late tijdstip, rond 02:00 uur, stond er bij het hotel voldoende personeel om ons naar de kamers te begeleiden.

18 december

Van Chennai naar Mahabalipuram

Na een korte nacht werden we gewekt door Margriet. Alleen bij dit hotel was het ontbijt inclusief, de rest van de reis zal dat niet het geval zijn. Het geboden ontbijt hebben we ons goed laten smaken. Om 09:00 uur vertrek naar de eerste tempel. Een groot complex meer meerdere gebedsruimten en centraal een (volgens de legenden) 600 jaar oude mango boom.

Daar hadden we een verplichte lokale Engels talige gids. Zijn verhaal werd door Margriet naar het Nederlands vertaald wat in veel gevallen meer uitleg opleverde. Hierop volgde een tweede kleinere tempel waar op de gebouwen zelfs eekhoorntjes rond sprongen.

Aansluitend het lunchbuffet in een hotel, inclusief een drankje 540 roepies (€ 6,75). Vervolgens door het tweede hotel: Mamalla heritage, waar we drie nachten verbleven. Ik had hier een kamer op de begaande grond. Na enig zoeken vond ik de hoofdschakelaar van het licht aan de buitenzijde naast de kamerdeur. Om 17:30 verzamelen voor een kennismaking met Mahabalipuram. Onderweg zijn we diverse goede eettentjes gewezen en zijn geëindigd bij Moonrakers. Hier hebben we met bijna de hele groep gegeten. Na afloop bleken er twee restaurants te zijn met deze naam, bij de andere was een afspraak gemaakt. Daarna naar het hotel en te bed.

19 december

Mahabalipuram

Na het ontbijt, buiten het hotel, met zes personen (Marjo, Edith, Tineke, Maria en Peter) in twee taxi's naar een klein openluchtmuseum. In dit museum worden bouwstijlen van diverse culturen in India bewaard. Een paar keer per dag wordt er een dansvoorstelling verzorgd.

Hier anderhalf uur rondgelopen en toen terug naar het hotel. Hiermee is het groepje uiteen gevallen en ben ik met Peter gaan lunchen. Na de lunch een siësta gehouden en een uurtje bij het zwembad gezeten met Marjo, Edith en Maria. Nog even rustig op mijn kamer gezeten en om ongeveer 18:15 een stroomstoring. Het hotel heeft een eigen aggregaat waardoor binnen de stroomstoring maar kort duurde. Om 18:30 met Johan en Henriëtte in het donker op weg naar Yogi's om te eten. Bij het licht uit een mobieltje de trap op en een kaarsje op tafel als verlichting. Even later begon in de hoek een aggregaat te draaien waardoor er weer elektrisch licht was. De kaarsjes werden gelijk weggehaald. Ons oog viel op een vreselijk mooi lampje.

Toen wij aan het dessert zaten schoof Peter aan, hij vond 20:00 uur een mooie tijd om te eten. Uiteindelijk om 22:30 terug naar het hotel.

20 december

Mahabalipuram

Om ongeveer 08:00 uur naar de receptie om te kijken of er een reisgenoot was om samen te ontbijten. Alleen Margriet zat er te wachten. Haar werkwijze is dat ze zowel in de morgen als in de avond 2 uur bij de receptie zit om bereikbaar te zijn voor de deelnemers. Na enige tijd verscheen Peter, waar ik al meer mee opgetrokken ben. Samen zijn we naar Yogi gegaan voor het ontbijt. Omdat ik in de nacht wat last had van mijn darmen ben ik in de buurt van het hotel gebleven. Daar heb ik in een park een tableau van 29 meter lang en 13 meter hoog bekeken en wat tempeltjes daar achter.

Daar ligt ook een grote kiezel, de boterbal genoemd. Later naar de kusttempel, toegang toeristen Rs 250 (€ 3,83) Indiërs Rs 10 (€ 0,15), dergelijke verschillen zullen we vaker tegen komen.

Een gids heeft me het een en ander verteld wat me Rs 100 ( € 1,53) kostte. Na deze tempel naar restaurant Nautilus. Door een Fransman gerund restarant, ook door Margriet geadviseerd. Hier een omelet met goede patat en een cola naar binnen gewerkt voor Rs 125 (€ 1,91). Na de lunch op mijn kamer een korte siësta. Aansluitend lopend naar de vijf Rathas aan de rand van de stad. Vijf (kleine) tempels elk gehouwen uit een enkele rots.

Mijn toegangskaartje van de kusttempel was hier ook geldig, wat al door Margriet gemeld was. Na dit complexje terug gelopen naar de stad en richting de kusttempel. Aan de zuidzijde van de tempel is het strand voor badgasten, aan de noordzijde liggen vissersboten op het strand. Toen ik er was stond er een aardige wind wat een redelijke branding opleverde. Om van de zuidzijde naar de noordzijde te komen ben ik om de tempel heen gelopen, maar er is geen officieel pad. Onderweg van het strand naar het hotel in de straatjes nog een foto genomen van een klein tempeltje. Dat werd gezien door een klein jongetje dat ervoor ging staan om ook op de foto te komen. Die heb ik ook genomen. Nadat ik de foto aan hem had laten zien begon hij te roepen naar zijn vader. Ook hem heb ik de foto laten zien. Hij vond het een mooie foto. Hierna ben ik terug naar hotel gegaan. Begin van de avond opnieuw een stroom storing. Om 18:30 afgesproken met Johan, Peter en Henriette voor het avond eten. We zijn naar het door Margriet aanbevolen restaurant Seeside geweest. Gezamenlijk hebben we 2 hele verse vissen, met bijgerechten gegeten. Dit was een relatief dure maaltijd: Rs 1000 pp (€ 15,30). We hebben rustig gegeten en zijn daarna langzaam naar het hotel terug gelopen. Onderweg zagen we dat bij een pand in aanbouw een pop tegen een pilaar gebonden was. Er naast was een jonge schoenmaker bezig die we om uitleg gevaagd hebben. Het bleek om iets religieus te gaan om eventuele jalousie af te weren. Deze man heeft ons ook gedeeld in zijn levensgeschiedenis. Zesde generatie schoenmaker met de wil, zonder de middelen, om te studeren. Bij het hotel zat Margriet om ons te melden dat het programma gewijzigd zou worden omdat het hotel voor nacht 10 tot 12 nu onder water stond en de straten onbegaanbaar zijn. We blijven een nacht langer in Mahabalipuran en voor verder in het programma wordt voor nog een nacht een oplossing gezocht.

21 december

Mahabalipuram

Om 6:30 gewekt zodat vroeg ontbijten en vertrek voor een excursie naar een vogel reservaat mogelijk was. Toegangsprijs voor iedereen Rs 20 (€ 0,31), Fototax Rs 50 (€ 0,77). In dit park, op 60 km afstand, een ruime verscheidenheid aan vogels, waarvan de meeste in hun broedseizoen zitten.

We hebben veel vogels gezien die nestmateriaal aanvoerden. Op de terugweg zijn we gestopt bij een klein dorpje, waar een familie van 3 generatie en 10 personen in een huis wonen.

Even verder zijn we gestopt bij een wit katholiek kerkje met een mooi altaar stuk, gebrandschilderde ramen en de kruisgang op ronde borden.

Vervolgens door naar het hotel. Na een sanitaire stop voor de lunch met Peter naar Nautilus. Hier heb ik een medium spicy beef curry met witte rijst gegeten. Het heeft me goed gesmaakt. Na deze lunch zijn we een beetje gaan zwerven maar niet te ver van de grotere wegen afgeweken. Zo links en rechts nog een paar foto's genomen, bijvoorbeeld van een pimpelpaars of gifgroen huis. We zijn uitgekomen bij het park met de boterbal. Daar vandaan over een tempelterrein bij het busstation waar we aangeklampt werden door bedelende kinderen. Ik ben terug gegaan naar het hotel, terwijl Peter nog even een andere kant op ging. Eerst heb ik even rustig op mijn kamer gezeten. Daarna naar het zwembad waar Edith, Marjo en Maria al zaten. Om 18:30 met Peter, Johan en Henriette op weg neer een restaurant. Maar eerst bij de schoenmaker langs om de slippers voor Henriette op te halen. Hierbij werden de bandjes over de wreef op de goede maat afgesteld en vastgeplakt, ten slotte nog even de zool er onder. Peter heeft zijn voeten laten meten voor een paar sandalen. Die de volgende dag geleverd zouden worden, in het volgende hotel.

22 december

Van Mahabalipuram naar Pondicherry

De dag begonnen met een bezoek gebracht aan Matre Mandir.

Voor de lunch hebben we een tempel bezocht, zoals gebruikelijk de schoenen uit trekken. Op straat kon je een offer geven aan een olifant, die je vervolgens zegende.

Na een chaotische lunch in een door Margriet geadviseerde broodjeszaak verder naar de volgende stad. In Pondicherry zijn veel sporen te vinden van de Franse overheersing. Zelfs de politieagenten dragen Kepi's hoewel deze rood zijn en niet zwart zoals in Frankrijk. De sterke drank is hier goed verkrijgbaar met een laag belastingtarief. Voor we naar het hotel gingen zijn we bij een markt langs gegaan.

Het Hotel Mass is niet echt een plaats om lang te verblijven. Aan de gevel van dit hotel hing een spandoek dat voor Rs 999 (€ 15.28) vijf overhemdden te koop waren. Ik ben daar op af gegaan en heb er vijf uitgezocht. Bij het afrekenen bleek dt deze aanbieding allen opging bij vijf hemden van hetzelde merk. Die had ik niet en moest RS 1500 (€ 22,95 dus € 4,59 per stuk) betalen. Toch kon ik dit niet laten liggen. In de buurt is niets te beleven en de buren zijn veelal bedrijfjes zoals banden handelaren. Met een aantal tuktuk's zijn we als groep naar een Frans restaurant gegaan. De rit er na toe leek wel een wedstrijd tussen de bestuurders. Goed gegeten voor een redelijke prijs. De tuktuk rit terug verliep rustiger omdat we niet tegelijkertijd van het restaurant vertrokken. Om 22:40 verscheen de schoenmaker uit Mahabalipuram met de sandalen, Peter en ik zaten toen in de bar. We konden geen drankje meer krijgen en werden er om 23:00 uur uitgejaagd. Zware desinfectie middelen werden in stelling gebracht.

23 december

Van Pondicherry naar Tanjore

Via een vrij groot kleurrijk tempel complex naar een wat kleiner en soberder.

In het eerste werd voor een zijtempel een kokosnoot met kracht aan stukken gegooid. Dit gaf een kleverige plek op het plaveisel, lekker om met je blote voeten over te lopen. In het tweede, tevens museum, kregen we een rondleiding, waar ik van afgehaakt ben.

Even later gooide een priester een aantal deuren open om ons het binnenste te laten zien en ons te zegenen. Onderweg naar hotel Oriental Towers in Tanjore vroeg Margriet of we een kamer aan de binnenkant (met matglas, minder geluid) of een kamer aan de buitenkant (met uitzicht maar meer geluid) wilden hebben. Bijna iedereen koos voor de binnen zijde. Ik verwachte een carré vorm, maar het is een H vorm. Mijn kamer lag pal aan de straat, dus toch geluid daar vandaan. Om 18:30 uur naar het restaurant van het hotel voor een buffet diner à Rs 400 (€ 6,12), inclusief bier Rs 550 (€ 8,42). Na het eten samen met Peter nog even een bar in de buurt gezocht, maar alleen twee niet uitnodigende dingen gezien.

24 december

Tanjore

Vanochtend een avontuurlijk gevecht met de douchekop. Toen ik deze wilde verstellen hield ik hem in mijn hand. De koppeling van de douchekop met het armatuur was gescheurd en stond open. Dus heb ik gebruik moeten maken van een dikke straal. Het werkt maar is niet prettig. Vanwege een onrustige nacht licht ontbeten en daarna met hulp van Margriet de douchekop en mijn was geregeld. Vervolgens samen met Peter in een tuktuk naar Brihadishwara Temple, net buiten het centrum van de stad.

Hier hebben we een goed georganiseerde schoeisel bewaar inrichting getroffen. Slechts enkele kleine elementen in deze tempel hebben kleur. Hier vandaan zijn we lopend naar het paleis gegaan, toch verder als gedacht. Hier binnen hebben we twee musea bezocht een de toren gedeeltelijk beklommen. Door een tanig vrouwtje werden we steeds gelokt om nog één trap meer omhoog te gaan. Na vier verdiepingen hebben we afgehaakt en zijn weer naar beneden gegaan. De trappetjes waren net iets ruimer dan schouder breedte. Buiten het paleis op lopen naar het door Margriet aangeprezen restaurant. Voor nog geen Rs 100 (€ 1,53) een grote kan heet water en een theezakje, een kop gebonden kippensoep en twee chapathi. Hierna op zoek naar een ATM, het vinden van een ATM was al een avontuur, daarnaast moest hij ook nog mijn bankpas accepteren. Na drie van die dingen waar niets uitkwam in een tuktuk gestapt om naar het hotel terug te gaan. Aan de bestuurder gevraagd om bij een ATM langs te gaan. De eerste waar we stopten geen geluk, bij de twee tussenstop SUCCES. Maar wel met een speciale gebruiksaanwijzing: Pas insteken en direct verwijderen. Daarna pincode en bedrag invoeren, geld en reçu ontvangen. Door naar het hotel. Deze speciale rit koste Rs 60 (€ 0,92), terwijl we 's morgens voor Rs 50 (€ 0,77) naar de tempel reden. Om 17:00 uur naar het restaurant voor een drankje. 's Avonds voor het kerst diner naar Ideal River View Resort in Palliagraharam. Door een omleiding was het naar mijn idee even zoeken voor de chauffeur. Er was een buffet met zowel vega als niet vega gerechten. Tijdens het eten kregen we eerst een muziek groep, vervolgens een dansgroep met alleen trommel en zang die religieuze dansen liet zien. Als laatste een groep jonge dansende trommelaars met een fluitist. Het eten was goed. Aan het eind van de avond hebben we kort de verjaardag van Marjo ingeluid. De terug weg naar het hotel ging vlotter omdat de omleiding er niet meer was.

25 december

Excursie Trichy

Na een wake-up call om 7:00 om 7:30 vertrek. In Trichy eerst naar een locatie waar een priester markt is. Op deze markt is plek voor ongeveer 50 priesters in een aantal galerijen.

Ook staan er een aantal kleine tempeltjes. Hier is net als de Ganges een plaats waar religieuze baden genomen worden in de rivier. Het stadje ligt op een eiland. De stad is ontstaan rond een tempelcomplex met zeven poort gebouwen, waar dit er drie van zijn.

Binnen in een met 80 kilo goud beklede centrale tempel waar alleen hindoes in mogen. Hier kregen we een rondleiding van een jonge gids met een behoorlijke dosis humor. Een opmerkelijk onderdeel in deze tempel is een serie kolommen waar paarden voor stijgeren.

Na de tempel een kort bezoek aan de stad zelf waar we een markt bezocht hebben. Op deze markt zijn een aantal kraampjes te zien van ongeveer een vierkante meter vloeroppervlak achter een rolluik. Zo te zien moet de koopman over de toonbank heen of deze er uit schuiven om in de kraam te komen. Er waren ook bredere waar langs de toonbank een smalle doorgang te zien was. Na dit bezoek door naar een hotel voor de lunch. Deze werd aangeboden in buffetvorm voor Rs 400,00 (€ 6,12). Als groep waren we het over eens dat dit beter smaakte als kerstavond. Na de lunch terug naar ons hotel in Tanjore. Na kort opfrissen met Peter naar het restaurant, waar Margriet 10 bier voor ons koud had laten leggen. Hier hebben we er elk een van genomen. Die moesten eigenlijk op. Na verloop van tijd ook maar wat te eten besteld en een tweede biertje. Vrij vroeg (22:00) naar de kamer.

26 december

Van Tanjore via Kanadukathan naar Madurai

Om 09:00 uur was het vertrek afgesproken, zodat we een rustige start van de dag hadden. Na een rit van 2 uur kwamen we aan in Kanadukathan, waar de rijke kaste van het bank- en bedrijfsleven woont. In Karaikudi, de hoofdstad van Chettinadu, staan meerdere grote heren huizen waar we er een van bezocht hebben.

Vervolgens lopend naar een restaurant voor een kennismaking met de regionale gerechten, geserveerd op een bananenblad. Na deze lunch nog even langs de straat met antiek en curiosa winkels.
Daarna door naar hotel Star Residency in Madurai.

27 december

Madurai

Om even na negen uur was iedereen die mee wilde naar de Meenakshiamman tempel bij de receptie aanwezig. De gids voor deze morgen was er ook. Een goed Engels sprekende aardige vrouw. Margriet had ons beloofd dat dit een heel mooie tempel zou zijn, wat ook het geval is.

Het complex is 6500 m2 groot met vier hoge poort gebouwen. Op dit moment gelden strenge veiligheidsvoorschriften. Hierdoor is het niet toegestaan een zakmes of multitool mee te nemen. De gids vertelde dat de tempel elke 12 jaar opnieuw geschilderd wordt, wat drie jaar in beslag neemt. Na afloop van de rondleiding naar een winkel net buiten de muren waar je vanaf het dak een mooi overzicht hebt op de tempel. Vervolgens met een paar dames naar een kleermaker. Twee van de dames hebben wat besteld, de derde kon het niet eens worden over de prijs van een rok die al gemaakt was. Met de gids en Margriet ben ik terug gegaan naar het hotel, waar ik ook gelunchd heb. Na een korte rust ben ik om 15:00 naar het Gandhi Memorial centre gelopen, met Edith, Marjo en Maria.

Hier is een uitgebreide collectie panelen te zien met de geschiedenis ongeveer vanaf het begin van de Engelse overheersing van de diverse rijken tot aan de onafhankelijkheid. Om even voor 17:00 terug in het hotel.

28 december

van Madurai naar Kovolam

Om 06:30 zijn we door Margriet gewekt. Vanaf 07:00 uur ontbijt en om 08:00 uur vertrek. Het eerste deel ging langs de snelweg waar we voor de koffie bij een vestiging van Café Coffee Day naast een benzinepomp langs gegaan zijn. Het koste enkele minuten voor al per personeel actief was, maar toen ging het vlot en correct. Voor de lunch zijn we gestopt bij een hotel waar te veel personeel in de bediening liep.

Alles liep langs elkaar en ook in de keuken liepen volgens Margriet veel mensen ijverig te zijn met niets doen. Om nog enigszins het hierdoor opgelopen tijdsverlies op te vangen heeft Margriet alles in een keer betaald en wij haar in de bus terugbetaald. De rest van de rit naar Kovalam verliep langzaam, ook veroorzaakt door een weg afzetting waardoor we in de spits terecht kwamen op ruim 20 km van de bestemming. Uiteindelijk pas rond 18:30 gearriveerd bij Sagara beach resort. Na het gestoei met inchecken, waarbij 3 kopieën van de paspoorten gemakt werden naar de kamers. Dit hotel is tegen een berg helling gebouwd waardoor we een aantal trappen af moesten om bij de kamer te komen. Na een frisse douche om 19:30 met Peter, Johan en Henriette de boulevard op gegaan om een eettentje te zoeken. We zijn terecht gekomen bij een van de door Margriet aanbevolen restaurants. Terug in hotel nog geprobeerd een slaapmutsje te scoren, maar dat was niet mogelijk, ze verkopen geen alcoholica. Dan maar een frisje. Uiteindelijk voor 23:00 weer op de kamer.

29 december

Kovolam

Na tot 7:30 op bed gelegen te hebben toilet gemaakt en even na 8 uur de receptie gebeld om mijn wasgoed op te laten halen. Toen bleek dat er vandaag geen was service was. Op mijn gemak naar een aanbevolen ontbijt locatie gelopen, the German Backerry. Daar zaten Margriet en Peter al. Hier zijn diverse stijlen ontbijt te krijgen waarbij het Frans ontbijt opviel: een crassant, café au lait en een sigaret. Tijdens het ontbijt heb ik zitten kijken hoe 14 mannen ijverig bezig waren een visnet op het strand te trekken.

Peter is dit van dichtbij gaan bekijken, terwijl ik nog zat te eten. Het uit zee halen van het net heeft bijna 2 uur geduurt, en uiteindelijk zat er niets in. Na het ontbijt lopend richting een geldautomaat. Door Margriet ingehaald die me een lift aanbood omdat ze een tuktuk zou nemen naar het postkantoor en toch lang zo'n ding zou komen. Ik ben lopend terug gegaan richting boulevard. Nog even een achteraf straat ingelopen. Maar toch weer terug gegaan toen ik het niet meer vertrouwde. Naar het hotel op de kamer een uurtje gelezen. Lunch in dezelfde tent als ontbijt. Dit keer met Lizz en Eline. Na opnieuw de boulevard op een neer naar het hotel om een tijdje bij het zwembad te lezen. Naar de kamer voor een douche en weer de boulevard op en neer. Bij hetzelfde restaurant als 28 dec, zag ik Johan en Henriette binnen zitten. Ze nodigden mijn uit om aan te schuven en samen gegeten. Veel gerechten worden in een kleioven bereidt.

Na het eten terug naar het hotel.

30 december

Van Kovolam naar Alleppey

Na een rustige start tegen achten bij de German Backery. Deze keer een Amerikaans ontbijt genomen: Cornflakes met melk, Sinasappelsap, Roerei, Spek en bruin brood. Na dit ontbijt met Tineke naar de visserijhaven aan de andere kant van de landtong met de vuurtoren. Hier rondgelopen en wat foto's genomen. Opvallend zijn de stellages waar de buitenboord motoren aan hangen.

Terug bij het hotel werd bijna direct mijn koffer opgehaald. Daarna heb ik de sleutel ingeleverd en ben vroeg gaan lunchen. Ook weer bij de German Backery: Vegetarische Pakora met een cola. Om 13:00 vertrek. Een paar minuten later door Lizz en Eline. Onderweg kwamen we lijndienst bus tegen die op zijn kant lag. En even later een bus die bij een verkeersdrempel van achter door een vrachtwagen was aangereden, dat leek mij alleen blik en glasschade. Tegen zessen aangekomen in Pagoda Resorts Alleppy. Verdieping nummering in dit hotel volgens Amerikaans systeem. Na het diner met Peter naar de bar. Daar nog een biertje genomen. Deze was helaas niet koud. Later schoven Lizz, Henriette en Johan aan. Om 23:00 naar bed.

31december

Alleppey naar Backwaters

Na geprobeerd uit te slapen toch om 8:00 aan het ontbijt in het hotel. Voor westerlingen weinig keus. Om 09:30 terug op de kamer. Tas gepakt voor de bootreis, de koffer blijft in de bus. Om 10:00 uur vertrek in de stromende regen. Onderweg bleek bij meerdere schuifraampjes lekkage op te treden. Het was even zoeken naar de juiste afslag. Bij het eindpunt van de lijndienst, die ook richting de aanlegplaats van de houseboat rijd bleek dat we daar vandaan met de bus niet verder konden, een brug kon de bus niet hebben. De reder heeft een paar keer met zijn kleine Suzuki op een neer gereden om ons droog naar de boot te brengen. Aan boord waren meerdere personeelsleden waaronder een zeer be- en gedreven hofmeester. Met zorg en aandacht werden we door hem bediend. Door de hevige regenval was de geplande route helaas niet bevaarbaar waardoor we een kanaal op en neer gevaren hebben. Na een goede lunch, rustige middag en goed diner volgde oudjaarsavond. Margriet had een kwis voorbereid met een prijs voor de hoogste score. Helaas greep ik hier net naast. Om 24:00 uur was er champagne en vuurwerk. Voor de stroom voorziening heeft de boot een generator die de hele nacht door gedraaid heeft. Mijn hut was hier vlak bij wat een onrustige nacht opleverde.

1 januari

Van Backwaters naar Cochin

Met een stralende zon ontbeten waarna we om 09:00 uur weer bij het startpunt waren.

De reparatie van onze bus was nog niet gereed waardoor er voor vandaag een andere bus voor ons klaar stond. Alle grote en achter gelaten handbagage waren overgetild. Met twee uur waren we bij Hotel Abad in Cochin, waar nog niet alle kamers gereed bleken te zijn. Toen iedereen eindelijk de kamer had weten te bereiken in klein gezelschap met Margriet in tuktuk's de stad in. In een klein rommelwinkelje hebben enkele nog wat souvenirs ingeslagen waarna we even bij de veerboot naar Ernakulan gekeken hebben. Aansluitend langs de kust bebouwing naar de Chinese netten en wat opties om te eten. Dat laatste heb ik met Maria, Edith en Marjo gedaan. Na deze lunch met een tuktuk terug naar het hotel. Daar in de buurt op zoek naar een horloge voor Edith, wat gelukt is. Om 15:30 terug naar de centrum om op tijd te zijn voor de theater voorstelling. Maar eerst bellen voor de drie dames. Bij de belshop kregen we te horen dat om 16:00 uur een optocht even verderop langs zou komen. Maar we vonden een kop goede koffie belangrijker. Hiervoor zijn we naar een vestiging van Café Coffee Day gegaan, gezien de eerdere ervaring. Deze vestiging werd slecht beheerd, de tafels werden niet schoon gemaakt en het toilet was smerig. Om 17:00 uur verzamelen voor de kathedraal om naar het Kathakali theater te gaan. Daar heeft Margriet 10 van de deelnemers afgeleverd en is toen verdwenen. Het schminken gebeurt op het toneel.

De voorstelling begon met uitleg van de gezichtsexpressies en gebaren. Hierna een paar scenes uit een groter verhaal. Na het toneel bij een klein restaurantje met Joran, Marlies en Peter eenvoudig gegeten wat bijna twee uur koste. Johan en Henriette zaten bij de buren en waren iets voor ons klaar zodat we met zes personen op zoek gingen naar vervoer. Dit koste enige moeite. Uiteindelijk zijn we met zes personen in een tuktuk naar het hotel gegaan. In het hotel nog een kopje thee en naar de kamers.

2 januari

Cochin

Om 08:00 ontbijt in het hotel, klein buffet maat goed. Samen met Tineke op pad gegaan, met een tuktuk een stadstoer gemaakt voor Rs 50 (€ 0,77) per persoon per uur. Een stop was bij het Nederlandse paleis.

En een bij de wasplaats, misschien lag ook mijn wasgoed hier.

We werden wel langs 5 winkels gesleept, alleen bij de eerste heb ik iets gekocht. Volgens Margriet krijgt de bestuurder een vergoeding van winkels als hij klanten lang brengt. De belangrijkste locaties bezocht, en geëindigd bij de pont naar Ernakulan. Daar alleen een blokje om gelopen en wat gegeten bij een schoon ogend restaurant in een winkelcentrum. Op de boot terug naar Kochi Tom, Elly en Nell gezien. Maar weer uit het oog verloren op de oever. Met een tuktuk, waarvan de bestuurder de weg niet wist terug naar het hotel. Daar eerst wat boodschappen gedaan voor het ontbijt in de bus van 3 januari want we zullen om 06:00 uur vertrekken!

3 januari

Van Cochin naar Mysore

Om 5:20 wake-up en om 06:00 vertrek. Nieuwe bus, onze oorspronkelijke bleek niet op tijd te repareren. Er ware meer problemen als alleen lekkende rame. Bij de koffiestop lagen we een kwartier voor op schema, wat bij de lunch nog het geval was. Vooraf liet Margriet een lijstje door de bus gaan met vijf menu opties. Deze werden doorgebeld, wat een vrij vlotte bediening opleverde. De totale rekening werd door Margriet betaald en later in de bus verrekend. Zonder problemen zijn we door het natuurpark op de grens van Kalore en Andrah Radesh gekomen. Helaas hebben we alleen een paar apen en reeën gezien. De koffie stop in de middag was bij een vestiging van Café Coffee Day. Hier vandaan nog een uurtje in de bus voor de laatste etappe naar The Maurya Residency. Vlak voor aankomst waarschuwde Margriet ons dat de receptie van het hotel een open verbinding heeft met de straat, wat bij een eerdere reis tot diefstal van handbagage heeft geleid. Iedereen hield de eigen spullen in de gaten. Na het uitdelen van de sleutels even verfrissen om 19:30 met Peter, Henriette en Johan afgesproken om bij de buren (Parklane Hotel) te gaan eten, waar uiteindelijk iedereen van de groep bleek te ziten. Hier heb ik een Chicken Steak Sizzler genomen. Geserveerd op een hete plaat.

4 januari

Mysore

Tegen achten met Tineke naar de buren (Parklane Hotel) gelopen voor het ontbijt, het eigen hotel heeft alleen vega zelfs geen eieren. Rond 09:00 sloten Johan en Henriette aan. Na het eten ben ik met hun tweeën naar Chanundi Hill Tempel gegaan. Het duurde even voor we een tuktuk gevonden hadden die het bijna voor de richtprijs van Margriet wilde doen. De rit naar boven vroeg veel van het motortje maar we hebben het gered.

Op de heuvel kwamen we Peter tegen die naar boven gelopen was, 1000 treden. Op de weg naar beneden lang een standbeeld van een stier, waar ik niet onder een offerande uitkwam.

De handelaar vond het bedrag dat ik gaf te laag dus trok een van de twee offergaven weer uit mijn handen. Na de stier verder naar beneden een naar het paleis van de Maharadja.

Hier moesten we de camera's inleveren. Voor het paleis zelf moesten de schoenen uit. Binnen was een hoop pracht en praal te bewonderen. Aan het einde van de rondgang werden we naar een tweede kassa gestuurd voor de bezichtiging van een tweede paleis. Hier hadden we geen zin in en zijn naar buiten gegaan. Hierna voor 3/8 om het paleis gelopen en in de buurt van de markt bij Indra Cafe, Paras Restaurant een tally gegeten.

Deze werd zeer snel geserveerd. Na de lunch de markt over waar meerdere handelaren een logboek lieten zien met opmerkingen van Nederlandse klanten. Aansluitend nog even door twee winkelstraten gelopen opzoek naar een koffie of thee huis. Uiteindelijk gestopt bij een Lassi en Jus zaakje waar we een vers sapje genomen hebben. Hier vandaan in de richting van het hotel, maar eerst wilde Henriette nog een zijden sjaal passend bij een hemdje kopen. Ze bleef het hemdje maar klein opgevouwen bij de sjaals houden. Ik heb na enige tijd een sjaal uitgespreid op de toonbank en daar het hemdje verder uitgevouwen opgelegd. Ze moest toegeven dat dit een beter beeld opleverde. Johan stond op een afstandje zachtjes te lachen. Even kort op de kamer en bij de buren thee gaan drinken. Na de thee douchen. Om 19:15 door Margriet gebeld om naar de bioscoop te gaan. Van de groep was ik de enige. Ik heb slechts kort in de zaal gezeten waar een paar honderd man in passen. Er werd luid gereageerd als er een beroemde acteur in beeld kwam. Van eventueel meezingen met een liedje heb ik niets gemerkt omdat het volume te hard was. Tegen 20:00 uur de zaal uit voor het laatste gezamenlijke diner. Hierbij heb ik een afsheids speach gehouden.

Rond 22:30 was iedereen weer op de eigen kamer, na het opgeven van de ontbijtbestelling.

5 januari

Van Mysore naar Bangalore

Om 6:30 de wake-up call en tegen 7:00 naar de buren. Margriet was hier al aanwezig om voor wat aansturing te zorgen. Redelijk vlot kwamen de bestellingen op tafel, waarna Margriet ook voor de individuele bonnen zorgde, waardoor het afrekenen vlot verliep. Terug in de kamer de laatste dingen in de koffer en naar de bus. Na een uur rijden de allerlaatste tempel.

Deze tempel staat bij een dorpje. Tijdens ons bezoek werd op dorpsschool door een leerlinge de krant voorgelezen waarna de ochtendgymnastiek volgde. Terug bij de bus enkele handelaren in los spul weggewuifd en daarna vertrek. Late koffie of vroege lunch stop bij een parkeerplaats met Café Coffee Day, Kentucky Fried Chicken en een Indiaas restaurant. Ook een winkeltje met houten en koperen spulletjes. Hier heb ik een beeldje van een dansende Shiva gekocht. Door naar het laatste hotel (Ramanashree) waar we een kamer hebben voor de rest van de dag. Vanuit het hotel op zoek gegaan naar een internet café. Gelukkig net om de hoek. Hier de papieren voor mijn vlucht naar huis uitgeprint, 15 minuten achter de computer en 3 vel papier: Rs 19 (€ 0,29). Dus Rs 20 ( € 0,31) gegeven. Onderweg terug naar het hotel een klein flesje cola (200 ml) voor Rs 10 ( € 0,15) gedronken. Op mijn kamer een rustige middag aangehouden. Om 23:00 in de bus om naar de luchthaven te gaan.

6 januari

Van Bangalore via Frankfurt en Schiphol naar huis

Het inchecken ging vlot, waarna we eerst een koffie genomen hebben bij een Café Coffee Day.
De bediening was erg hier langzaam. Na de koffie richting gate. Eerst lang emigratie waarvoor een uitreis formulier ingevuld moest worden. Vervolgens veiligheidscontrole. Bij mij kwamen vreemde voorwerpen in beeld op de Xray. Mijn tas werd uitgepakt en alles wat onbekend was moest ik uitleggen. Uiteindelelijk ging de tas nog een keer door het apparaat met maar een paar dingen er in. Mijn klikker tegen jeuk van insecten steken moest ik inleveren. Bij de gate nog een uur zitten wachten. Eenmaal aan boord werd duidelijk dat we moesten wachten totdat de mist voldoende was opgetrokken. Dit leverde 3 uur vertraging op zodat we om 6:15 vertrokken. Tijdens dit wachten werd wel een lichte maaltijd uitgedeeld. De vlucht verder verliep goed. Oorspronkelijk zouden we ruim 3 uur in Frankfurt hebben voor de overstap. Nu was er maar 40 minuten. Aan het eind van de slurf werden we opgewacht om via een alternatieve route naar het toestel voor Schiphol gebracht te worden. We moesten wel langs een veiligheidscontrole en douane. Dit ging tergend langzaam. Eenmaal op Schiphol hoorde Joran zijn eigen naam voorkomen in een omroep bericht. Hij en de andere moesten zich melden bij het kantoor van de bagage afhandelaar. Van ons gezelschap waren slechts twee stuks bagage mee gekomen naar Schiphol. De rest zou om 19:00 aankomen. Na het invullen van een formulier kon ik naar huis. Vroeg in de avond werd ik gebeld om een afspraak te maken voor de aflevering van mijn koffer, die de volgende dag netjes thuis gebracht is.