Mijn vakantie 2014: Turkije

Deze rondreis heb ik geboekt bij SRC-Cultuurreizen
De laatste nacht voor vertrek heb ik in een hotel op Schiphol doorgebracht.

Om 03:00 uur het bed uit na een slapeloze nacht, of wat er voor door gaat. Lopend naar vertrekhal 1 om in te checken voor de vlucht. Dit ging vlot. Vervolgens via vertrek 3 langs de douane en naar de D pier. Hier was ik om 04:00. Ik was direct aan de beurt voor de security check. Dit ging goed. Daar een half uur moeten wachten tot het boarden. Aan boord bleek ik naast twee reisgenoten te zitten. Half suffend de reis naar Antalya. Op de luchthaven was de afdruk van mijn via internet gekochte visum nauwelijks een blik waardig, de digitale versie was voldoende. Bij de band kwam waarschijnlijk mijn bagage als eerste van de groep te voorschijn. Ik was in ieder geval de eerste die zich buiten bij de reisagent melde. Even verder stond onze reisleider, een Turk die goed Nederlands spreekt er bij. Na een tussenstop in Manavgat om te pinnen door naar het eerste hotel in Alanya. Voor € 15 konden we opwaarderen naar All Inclusief voor een dag. Hierdoor konden we zonder problemen in ieder geval lunchen. Hoewel het buffet behoorlijk geteisterd was, heb ik toch nog wat bij elkaar kunnen schrapen. Na de lunch terug naar de receptie om mijn sleutel op te halen. Even op een neer naar de kamer

om vervolgens mij bijdrage voor de excursies af te dragen aan de reisleider. Een kort tijd op mijn kamer gezeten en daarna een biertje gedronken. Even later werd het thee buffet ingericht. Hier wat koekjes van af gehaald en een kopje espresso uit de automaat. Daarmee bij een paar reisgenoten aangeschoven. Hier werden we bezocht door een zwerfkat. Een van de dames kon er niet van afblijven waardoor het beest bij ons bleef. Om 17:30 naar de kamer, met de afspraak om 18:30 te gaan eten. Tegen die tijd stond er al een redelijke groep mensen voor de ingang van de buffetruimte en waren vele tafeltjes bezet. Ik heb eerst een beetje heen en weer gelopen en nadat we naar binnen mochten gewoon aangesloten.

Tussen acht en negen uur begon de disco. Die ging door tot 23:00 uur. Omdat de muren niet van goede kwaliteit waren heb ik ook nog lang last gehad van de buren.

We zouden om 6:30 telefonisch gewekt worden. Maar om 6:45 werd er aan mijn deur geklopt wat doorging tot ik naar de deur kwam, iets roepen was niet voldoende. Het warme water liet lang op zich wachten zodat en met lauw water scheren en douchen werd. Na het ontbijt terug naar de kamer om mijn reistas te halen en via de receptie naar de bus. Onderweg een koffiestop met uitzicht over de zee.

In de buurt van Oren hebben we de restanten van Anamurium bezocht.

Een twintig minuten verder zijn we gesopt voor de lunch. Aan de overkant van de weg ligt Mamure Castle. Dit was helaas gesloten voor restauraties, maar we konden er wel omheen lopen.

Hierna was het nog eens twintig minuten naar het volgende hotel. Een hele verbetering ten opzichte van het eerste.

Na het ontbijt de bus in om als eerste te stoppen bij de grotten Hemel en Hel. De eerste is makkelijk bereikbaar via een pad omhoog. Hier is een observatie platform boven een afgrond tegen over de grot. De weg naar de hemel is een pad 450 treden omlaag. Deze treden zijn in het begin netjes en regelmatig. Maar na pakweg 30 treden worden het onregelmatige bijeen gestapelde en gemetselde keien. Hierna een bezoek aan het kasteel bij Kizkalesi met een dependance in de zee.

Volgens de analen was de dochter van de kasteelheer verliefd op een eenvoudige visser. Zij achter de tralies, hij verdronken. Zij stort zich in zee. Aansluitend door naar Tarsus waar de Cloepatra poort

staat en het huis van Paulus de Apostel. Bij Gümüşler hebben we de eerste kerk bezocht die uitgehouwen is in tufsteen.

De eerste volledige dag in Cappadocie. Hier hebben we meerdere interessante objecten bezocht.

De dag is besloten met het bijwonen van een seance van de wervelende Derwisjen. Tijdens de seance mochten geen foto's genomen worden om de trance niet te verstoren. Na afloop kwamen 2 personen terug voor een foto moment.

Vandaag om 04:15 het bed uit zodat we, met 9 personen, klaar kunnen staan om opgehaald te worden om 04:45. Om 05:00 staan we bij het ballonvaart bedrijf voor een mini ontbijt. Om 06:00 uur naar de vertreklocatie voor een ballonvlucht van een uur. Totaal gaan er 100 ballonnen de lucht in.

Het is een indrukwekkende vlucht waarbij we regelmatig in een kloofzakken en er weer uit opstijgen. De vlucht eindigt in eerste instantie naast een weg. Even later weet de piloot, met hulp van het landingsteam de mand op een aanhanger te zetten. Nadat de ballon leeg gelopen is en naast de mand ligt mogen we uitstappen. Daar krijgen we een Kir Royal na met champagne bespoten te zijn.

Tot slot nog een certificaat op naam als bewijs van deelname aan de vaart. Snel terug naar het hotel om te kleden en een tweede ontbijt. Daarna de bus in. Een tweede trip door Cappadocie.

Als afsluiter van deze dagtocht een bezoek aan een tapijt knop fabriek. Hier worden ook wandtapijten van 100% zijde gemaakt. Hier zit vaak ruim een jaar werk in. De tapijt knoopsters werken 30 minuten en vervolgens 30minuten rust. Om zowel de ogen als handen te beschermen. We zijn geëindigd bij de drie schoonheden. Dit lijken drie stalagmieten waar een grote kei op licht.

Vandaag een korte rit van een halve dag, met een stop bij een karavanaray.

Een stopplek voor de karavanen op de zijderoute. Begin van de middag bij het hotel in het centrum van Konya. Hier alleen de koffers naar de kamers en vervolgens lopend naar een restaurant voor de lunch. Aansluitend naar het Mevlana mausoleum .

Hier een korte rondleiding door onze gids en vervolgens vrije tijd. Met twee dames uit het gezelschap ben ik gaan zwerven door het winkel gebied

en zijn om 16:30 uur op een terrasje neer gestreken. Hier kregen we vrij snel een dekentje aangeboden, tegen de kou. Halverwege ons drankje schoof een echtpaar aan die ook een dekentje en drankje kregen. Om17:30 de zitting opgeheven en naar het hotel. Hier zullen we op 19:30 aan tafel gaan voor het diner. Helaas zit dit hotel vlak bij meerdere moskeeën dus horen we een paar keer per dag oproep voor het gebed. Omdat het hotel dicht bij het mausoleum ligt, wordt er in het hotel geen alcoholica verkocht.

Voor een zondag vroeg het bed uit, om 06:00 uur. Om 07:30 vertrek. Vandaag hebben we een moskee bezocht in Manevgat, zonder het rituele reinigen van lichaam en geest.

Tegen half een aan boord van een namaak piraten boot voor een tochtje van enkele kilometers en niet de beloofde 9 kilometer. Aan boord hebben we de lunch gebruikt, deze keer vrij simpel. In de buurt van Terziler zijn we langs de restanten van een aquaduct gereden (

om door te gaan naar een nog redelijk behouden Romeins theater.

Daarna door naar het laatste hotel. Dit staat in de oude binnen stad van Antalya waar de bus niet kan komen. Daarom uitstappen op de parkeerplaats bij het voetbalstadion waar vandaan lopend naar het hotel. De grote bagage werd opgehaald door een autootje wat wel de binnenstad in kan. Dat zal morgen in omgekeerde volgorde gebeuren. In dit hotel kregen we een vast diner. Na het eten zijn we met een paar mensen nog even naar de haven gelopen.

Het laatse ontbijt was karig. Bij de receptie stonden wat sandwiches met koffie en thee voor ons klaar. We werden hier opgehaald door een vertegenwoordiger van de Turkse agent waar SRC mee samenwerkt. Deze heeft ons naar de parkeerplaats gebracht waar de bus weer voor ons klaar stond. Hiermee zijn we naar het vliegveld gebracht waar we uitgebreid afscheid hebben genomen van onze chauffeur.